Boekrecensie: Thijs & Trees leren eten

Lees- en praatboek voor kinderen met ARFID en hun omgeving

Rita Maris & Michel Wolfs

Geschreven door Anda Willemse, voedingswetenschapper en diëtist

Alleen maar wit brood met hagelslag: bij zo’n 150.000 kinderen in Nederland gaat de ik-lust-niks-fase niet vanzelf over. Zij lijden aan de relatief onbekende eetstoornis ARFID, een Engelstalige afkorting voor 'Avoidant Restrictive Food Intake Disorder'. Deze voedselinnamestoornis wordt gekenmerkt door systematische selectieve en/of restrictieve eetgewoonten. Wat als jouw kind ARFID heeft, of als je als zorgverlener hiermee te maken krijgt?

Gelukkig is er nu een lees- en praatboek dat op een luchtige manier helpt bij het zetten van stapjes samen met het kind.

Over de auteurs

Rita Maris is ervaringsdeskundige als moeder van twee kinderen met ARFID en ARFID-ambassadeur bij WEET (de Nederlandse patiëntenvereniging voor eetstoornissen). Zij deelt haar uitgebreide kennis als auteur in verschillende boeken, waaronder 'ARFID te lijf'.

Michel Wolfs is een gerenommeerde Vlaamse eet- en speltherapeut met 26 jaar ervaring in het werken met kinderen met eetproblemen.

Thijs en Trees op avontuur

Het verhaal begint al spannend, want Thijs en Trees zijn op vakantie bij Oom Michel, die een eetstudio heeft. Maar... ze vervelen zich. Wat nu? Ze horen dat andere kinderen veel plezier hebben in de eetstudio en besluiten een kijkje te nemen. Dit vormt het begin van de avontuurlijke belevenissen van Thijs en Trees, die de lezer in tien hoofdstukken meenemen. Elk hoofdstuk bevat een korte, laagdrempelige vraag die uitnodigt tot een gesprekje. Kleurrijke tekeningen spreken tot de verbeelding en nodigen uit tot een luchtige verkenning van het verhaal. De illustraties zijn niet alleen visueel aantrekkelijk, maar ondersteunen ook op doeltreffende wijze de boodschap van het boek.

Verhaal komt tot leven

De belevenissen van Thijs en Trees komen extra tot leven in scènes die doen denken aan poppenspel. Deze korte filmpjes zijn eenvoudig te bekijken door simpelweg de QR-code bij elk hoofdstuk te scannen. Hierdoor maak je werkelijk kennis met Thijs, Trees, en oom Michel, waardoor je inlevingsvermogen aanzienlijk wordt vergroot. In elke van deze levendige scènes geeft oom Michel een simpele opdracht mee aan de kijker. Dit stimuleert actie en kan helpen om met het kind stappen vooruit te zetten.

En wie weet komen Thijs en Trees nog eens beschikbaar als handpoppen. Voor kinderen die moeite hebben om over hun gevoelens te praten, kan het inzetten van een handpop de drempel verlagen. Hierdoor zie je soms letterlijk kinderen uit hun schulp kruipen.

Tips voor ouders

In ieder hoofdstuk tref je bruikbare adviezen voor ouders aan. Deze suggesties bieden niet alleen inspiratie om samen met je kind nieuwe dingen te proberen, maar moedigen ook aan om wellicht eens op een andere manier te handelen dan gebruikelijk. Alle tips zijn praktisch, laagdrempelig en gemakkelijk uit te voeren. Daarnaast ontvang je waardevolle informatie over voeding, eetgedrag en relevante ontwikkelingen bij kinderen. Op deze manier krijg je extra hulpmiddelen aangereikt die kunnen bijdragen aan een beter begrip van je kind en wellicht de mogelijkheid bieden om stapjes vooruit te zetten.

Interactieve methode om stap voor stap te leren eten

'Thijs & Trees leren eten' is niet alleen een aansprekend kinder(prenten)boek voor kinderen met ARFID, maar ook voor alle kinderen die moeite hebben met eten. De combinatie van het leesboek met de videoscènes zorgt voor groot inlevingsvermogen en stimuleert laagdrempelige gesprekken met het kind. Door de kleine opdrachtjes in zowel het boek als de filmpjes worden lezers aangemoedigd om kleine stapjes te zetten. De term 'methode' is vollediger en doet meer recht aan de compleetheid van de aanpak vanwege het gebruik van verschillende media, manieren en werkvormen.

Wat dit boek extra bijzonder maakt, is de focus op het bevorderen van open communicatie en het creëren van een ondersteunende omgeving. De auteurs dagen ouders, leerkrachten en anderen uit om de complexiteit van ARFID te begrijpen en tegelijkertijd een veilige ruimte te bieden voor degenen die ermee te maken hebben.