De Wim Hof methode

Wim Hof

Wim Hof, ook wel genoemd de iceman, is bekend vanwege zijn techniek die koudetraining, ademhaling en inzet (mindset) combineert. Hij claimt hier verstrekkende gezondheidsvoordelen mee, zoals controle over ontstekingen in je lichaam, stress, angsten en emoties.

Fabel of feit? Lees de boekrecensie

Wat is de Wim Hof methode?

De Wim Hof methode is een techniek die blootstelling aan kou, bewuste ademhaling en kracht van de geest (mindset) combineert. Op deze manier krijg je volgens Wim Hof controle over je autonome zenuwstelsel. Daarmee zou je bewust dit zenuwstelsel kunnen beinvloeden, bijvoorbeeld om temperatuur van je lichaam te regelen, maar ook hartslag, bloeddruk en ademhaling. Wim Hof claimt hier verstrekkende gezondheidsvoordelen mee, zoals controle over ontstekingen in je lichaam, stress, angsten en emoties. Volgens Hof hebben mensen met reuma, multiple sclerose en kanker baat bij de methode.

Over het boek

Wim Hof legt in het boek in detail de methode van zijn koude-training en verschillende ademhalingstechnieken uit.

Het boek is tevens het levensverhaal van Wim Hof dat al begint bij zijn geboorte. De moeilijke bevalling zou (mede) bepalend zijn geweest voor de persoon die hij is geworden. Hij vertelt over zijn instincten en intuitie en de daaruitvolgende drang om zich helemaal onder te dompelen in de natuur en daardoor dichterbij zichzelf te komen.

Hof wil graag dat iedereen de diepste verbondenheid met de natuur kan begrijpen. Door innerlijke bewustwording ontstaat verbinding met de grote kracht van de menselijke geest. Zijn volle overtuiging zorgt er wel voor dat het boek letterlijk zijn gedachten weergeeft die op het moment van schrijven naar boven zijn gekomen zonder enige structuur. Gelukkig, zoals in het dankwoord staat, heeft de redacteur hier wel wat orde in geschapen. Desondanks hou je het gevoel als lezer dat je regelmatig hetzelfde leest.

Dankzij de hoofdstuk indeling is de techniek van Wim Hof wel duidelijk te volgen. Stap voor stap leert Hof je hoe je kou, ademhaling en mindset kunt benutten om leiding te nemen over je geest en stofwisseling. En om daarmee je gezondheid gunstig te beïnvloeden. Meer energie, minder stress en een sterker immuunsysteem. Wim wil laten zien wat we allemaal kunnen met de kracht van het geloof in onszelf

"Een koude douche per dag houdt de dokter weg" zegt Hof.

Met kou wordt het vasculaire systeem namelijk geactiveerd zodat voedingsstoffen en zuurstof naar de cellen worden gebracht. Je zorgt zo voor een een vasculaire fitheid waardoor je beter bestand zou zijn tegen stress.

De realiteit is echter dat wij ons aan te weinig kou blootstellen en bijvoorbeeld te warm gekleed zijn. Volgens Hof is dit een oorzaak van het ontstaan van hart-en vaatziekten. De kleine spiertjes worden niet geactiveerd, en zo raakt ons hart chronisch overbelast omdat het gedwongen wordt om harder, dieper en krachtiger te pompen om de bloedstroom op gang te houden.

"Haal gewoon adem, verdorie" is een volgend pleidooi van Hof.

Met behulp van eenvoudige ademhalingstechnieken kunnen we de ontstekingsmarkers in het bloed onderdrukken. Ook daalt het zuurstofgehalte wat leidt tot een verhoogde alkaliteit waardoor o.a. de hypothalamus wordt geactiveerd.

Achterin het boek is een verklarende woordenlijst van met name medische termen. Dit is behulpzaam voor iedereen die minder goed bekend is met deze termen of als geheugensteuntje.

Wetenschappelijk onderzoek

Wim Hof kent de grenzen van anekdotisch bewijs en hij weet dat onderzoek de enige manier is om de methode te accepteren binnen de gezondheidszorg.  Hij heeft dan ook vaak meegewerkt aan wetenschappelijk onderzoek. Per hoofdstuk vind je referenties dus de bronnen worden goed aangegeven. Het boek is echter toch niet altijd even duidelijk over welke aspecten wetenschappelijke consensus bestaat of (nog) niet. Als lezer zou ik dat juist graag willen weten.

Elissa Epel (directeur van het Aging, Metabolism and Emotions Center) stelt in het voorwoord dat 'we zijn methode serieuzer moeten onderzoeken omdat zij unieke mogelijkheden biedt om de gezondheid te verbeteren en het verouderingsproces te vertragen". Maar ook dat "geen enkele studie op zichzelf iets bewijst".

Voor wie is dit boek een aanrader?

Voor iedereen die meer wil weten over Wim Hof en zijn methode.

Het boek geeft een inkijk in Wim Hof als persoon en zijn drijfveren. Daarnaast geeft het boek praktische oefeningen voor bijvoorbeeld de ademhaling. Deze oefeningen worden stapsgewijs uitgelegd en zijn makkelijk terug te vinden in herkenbare kaders.

Als (onafhankelijk) wetenschappelijk overzicht is dit boek minder geschikt omdat het vrij eenzijdig bepaalde onderzoeken belicht. Ook wordt met anekdotische ervaringen de suggestie gewekt dat de methode heilzaam kan zijn in het genezen van ziektes. Het is derhalve niet altijd even duidelijk wat een feit is, nader onderzoek behoeft omdat er aanwijzingen zjin of een persoonlijke ervaring betreft.

Wat dat betreft is het verstandig om te blijven bij het advies dat Elissa Epel in het voorwoord geeft: "Lees het boek met een open houding en om zelf te ervaren wat de Wim Hof - methode met je lichaam doet".