Boekrecensie: Voedingsweetjes

Jouw gids in de supermarkt

Leroy van de Ree

Leroy van de Ree is een social media fenomeen die elke dag honderdduizenden volgers voorziet van tips en adviezen over gezonde voeding in de supermarkt. In zijn nieuwe boek gaat hij dieper in op de achtergrond en de wetenschap van zijn keuzes, zodat je nog beter weet wat je moet kopen en eten om gezond te blijven. Maar is dit boek echt een waardevolle aanvulling op zijn online platform, of heeft Leroy misschien een te ambitieuze stap gezet door een boek te schrijven? Ontdek het in deze boekrecensie.

Geschreven door Anda Willemse, voedingswetenschapper en diëtist

Over de schrijver

Leroy de Ree is niet zomaar een diëtist. Hij heeft zelf als sporter ondervonden wat de invloed van voeding is op je lichaam en je prestaties. Hij heeft er zijn missie van gemaakt om Nederlanders te inspireren om gezonder te eten. Dat doet hij door op social media duidelijk en praktisch te laten zien welke producten in de supermarkt goed of slecht zijn voor je gezondheid. Hij heeft inmiddels een enorme fanbase opgebouwd. In zijn nieuwe boek geeft hij meer inzicht in de achtergrond en de wetenschap achter zijn tips, zodat je beter begrijpt hoe je een gezonde keuze kunt maken.

Aansprekende vormgeving

Het boek is heel toegankelijk geschreven, met grote letters en een duidelijke indeling. Leroy gebruikt spreektaal, waardoor je het gevoel hebt dat hij persoonlijk tegen je praat en alles uitlegt. Dat komt misschien ook door zijn social media posts, die je misschien al kent. Maar ook als je hem niet volgt, neemt hij je makkelijk mee in zijn verhaal.

Het boek bevat ook veel mooie foto’s, die het geheel aantrekkelijker maken. Maar sommige foto’s zouden nog beter kunnen aansluiten bij de tekst. Bijvoorbeeld, in plaats van een foto van een glas met suikerklontjes, zou een foto van verschillende glazen frisdrank of vruchtensap met het aantal suikerklontjes erbij veel meer impact hebben. Of in plaats van een foto van gewone pasta, zou een foto van volkoren pasta het verschil beter illustreren, waardoor de boodschap nog krachtiger overkomt.

Handige indeling naar productgroepen

De structuur van het boek is duidelijk, opgedeeld in productgroepen zoals aardappelen, peulvruchten en vlees, waardoor je snel specifieke informatie over een bepaald product kunt vinden.Je leert er hoe je het product het beste kunt bewaren, wat de wetenschap erover zegt en hoe duurzaam het is. Ook krijg je nuttige tips voor de bereiding, zoals het advies om rijst te wassen om arsenicum te verwijderen, wat soms in de bodem voorkomt. Het boek is dus een superpraktisch handboek voor gezonde voeding. Een index achterin zou het boek nog completer maken, zodat je makkelijker iets kunt terugvinden.

Betrouwbare adviezen!

Het boek is gebaseerd op de wetenschappelijke Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad, die ons vertellen wat gezonde voeding is. Leroy de Ree legt in zijn boek op een eenvoudige en leuke manier uit hoe je deze richtlijnen kunt toepassen in de praktijk. Hij geeft veel voorbeelden van (on)gezonde producten en laat zien hoe je ze kunt herkennen aan de hand van hun ingrediënten, labels en claims. Zo kun je in de supermarkt makkelijker een gezonde keuze maken. Of soms ook een ongezonde keuze, maar dan wel met kennis van zaken!

Soms te weinig uitleg en consistentie in de tekst

De schrijfstijl is kort en bondig, maar daardoor soms te oppervlakkig.  De lezer krijgt dan te weinig uitleg en blijft met vragen zitten. Dit komt misschien door de social media schrijfstijl, die de schrijver gewend is. Het boek zou beter worden als er (nog) meer voorbeelden, uitleg en verwijzingen werden gegeven. Bijvoorbeeld:

• Welke vissoorten zijn vette vis?
  • Hoe lees je een etiket?
  • Waar vind je de seizoensgroentewijzer?
  • Wat zijn verzadigde vetzuren en waarom zijn ze ongezond? Uiteindelijk lees je dit pas achterin het boek.

Verder is de tekst soms tegenstrijdig of onduidelijk. Zo lees je eerst dat rood vlees een hoger risico op beroertes, diabetes type 2, darmkanker en longkanker met zich meebrengt. Maar een bladzijde verder suggereert hij dat het extra risico op darmkanker wel meevalt, want dit stijgt namelijk maar van 6 naar 7 mensen op de 100. Is het nu een concreet risico of niet?

Nog betere gids in de supermarkt?

De huidige vorm van het boek smaakt naar meer! Met extra praktische toelichting, meer consistente informatie en de verduidelijking met voorbeelden van etiketten wordt het voor de lezer nog toegankelijker om gezonde keuzes in de supermarkt te maken of om persoonlijke afwegingen te kunnen maken. Het zou helemaal fantastisch zijn, als ook enige uitleg over de Nutri-Score wordt toegevoegd. Wellicht is het nog een idee om het boek te testen bij verschillende doelgroepen en te beoordelen of "Voedingsweetjes" daadwerkelijk functioneert als een bruikbare gids in de supermarkt. Dit boek heeft zeker het potentieel om een breed publiek te helpen bij het bevorderen van gezond gedrag.

Kortom: Voedingsweetjes zet aan tot gezondere keuzes

Voedingsweetjes geeft betrouwbare adviezen die zijn gebaseerd op wetenschappelijke richtlijnen. Het vormt daarmee een belangrijk tegenwicht in de zee van desinformatie die vaak over voeding te lezen is. Dit boek helpt ongetwijfeld als een eerste leidraad voor bewustere keuzes in de supermarkt. Misschien kan een toekomstige versie zich ontwikkelen tot een handig instrument voor professionals om hun cliënten nog beter te begeleiden naar een gezonder leven.

Wil je het boek aanschaffen? Je kunt het ophalen in de winkel of laten bezorgen.